پرش به محتوا

مجله شماره دو

در این شماره می‌خوانید:

  • هوای زمین را داشته باشیم
  • مدرسه آشپزی: طرز تهیه دال عدس
  • گیاه‌خواری از دیدگاه علم تغذیه – بخش دوم
  • این گلوتن بی‌نوا
  • راهنمای خواب راحت

سخن سردبیر

ما انسان‌ها با هر هدفی که در زندگی خود داریم و برای آن تلاش می‌کنیم، باید دریابیم که اصل اساسی، چه برای تلاش کردن، چه زندگی‌کردن و چه نیل به هدف‌مان، سلامتی است. سلامتی اصل و ضرورتی است که بدون آن نخواهیم توانست به‌درستی از زندگی بهره‌مند شویم، لذت ببریم یا شاد زیست کنیم. هرچه‌قدر بیشتر به اهمیت سلامتی‌مان آگاه شویم، گزینه صحیح‌تری را برای تحول در سبک زندگی خود انتخاب خواهیم کرد. ما باید دریابیم که انتخاب گزینه صحیح، نه‌فقط به نفع خود، بلکه به نفع محیط‌زیست‌مان خواهد بود.

اگر ما فقط در حال آلوده‌سازی آب، خاک و هوا باشیم، بدون آن‌که کوچک‌ترین سهمی در پاک‌سازی یا بازسازی آن‌ها داشته باشیم؛ اگر صرفا موجب قطع درختان جنگلی شویم،‌ بدون آن‌که سهمی در کاشتن آن‌ها داشته باشیم؛ اگر با مصرف بی‌رویه یا انتخاب نامناسب، منابع آب را از بین ببریم؛ چنانچه لایه ازن را تخریب کنیم و موجب گرمایش سیاره زمین شویم، پس می‌توان گفت در حال تخریب زیست‌گاه زیبای طبیعی خود هستیم.

ما انسان‌ها باید ببینیم چه سهمی در پاک‌سازی یا بازسازی آب، خاک و هوا داریم؛
چه سهمی در کاهش قطع درختان جنگلی داریم؛
چه سهمی در حفاظت از منابع آب داریم؛
چه سهمی در حفاظت از لایه ازن داریم؛
چه سهمی در کاهش گرمایش سیاره زمین داریم؛
و چه سهمی در حفاظت از محیط‌زیست خودمان داریم.

شاید ساده‌ترین، ارزشمندترین و بزرگ‌ترین سهم را بتوانیم با انتخابی ساده در گزینه غذایی‌مان ـ که واقعا لذت‌بخش هم هست ـ داشته باشیم. غذاهایی که قطع‌نظر از سلامت‌بخش بودن،‌ اصل خوشمزه بودن در آن‌ها نهفته است و تجربه هیجان‌انگیزی برای ذائقه ما به‌بار خواهند آورد. ما می‌توانیم با حذف یا کاهش مصرف گوشت از سبد غذایی‌مان، بهترین و مؤثرترین سهم را در حفاظت از محیط‌زیست، در کاهش بار هزینه‌های درمانی و در سلامت جسم و ذهن به ارمغان بیاوریم.

شایان توجه است که ما برای عملی ساختن و کاربردی بودن گفتار بالا،‌ از چند دهه پیش تلاش فراوان کرده‌ایم تا این مهم تحقق پیدا کند.